Matkapäiväkirja – Boracay White Beach – Päivät 39-43

Boracay White Beach on upea rantalomakohde. Tarjolla on kaunis ranta, paljon palveluita, hyviä ravintoloita, kaunista luontoa, vesiurheilua, veneretkiä ja paljon muuta. Jos vihaat turistikohteita, älä matkusta tänne. Lasten kanssa White Beach on kuitenkin helppo ja ihana matkakohde.

Manilasta suuntasimme kohti Boracayta. Lensimme ensin 50 minuuttia Caticlaniin, josta ostimme kuljetuspaketin hotellillemme. Boracaylla nimittäin ei ole lentokenttää, vaan lennot tulevat viereiselle saarelle. Maksoimme reilu 10 euroa per aikuinen, ja hintaan sisältyi kuljetus lentokentältä satamaan, venematka (noin 10 min) ja kuljetus satamasta hotelliin. Mielestäni kannatti tarttua tarjoukseen, sillä siirtymiset sujuivat helposti.

Deparis Beach Resort

Majoituimme Deparis Beach Resorttiin. Huone oli tilava ja mukava. Saimme huoneen alakerrasta, mikä oli hyvä juttu pienten lasten kanssa. Huoneesta oli käynti suoraan ravintolaan ja ravintolan läpi kun käveli, pääsi suoraan rantakadulle.

Hotellin sijainti oli siis tosi hyvä, ja rannalle oli matkaa vain muutama askel. Valitsimme tarkoituksella hotellin, jossa ei ole uima-allasta. Huoneet ovat uima-altaattomissa hotelleissa usein edullisempia ja ajattelimme että ranta riittää tällä pysähdyksellä. Uima-altaallisiakin vaihtoehtoja kyllä löytyy alueelta.

Ravintolan läheisyyden takia huone oli vähän meluisa. Meitä se ei haitannut mutta herkkäunisille se ei ehkä olisi ollut kovin mukavaa. Huonehintaan sisältyi aamiainen, joka tarjoiltiin pöytään. Aamiaisvaihtoehtoja oli yhdeksän erilaista. Ne olivat ihan ok.

Netti toimi vähän epävarmasti ja oli parhaimmillaankin aika hidas.

Hotellissa oli tosi halpaa pestä pyykkiä. Hinta oli vajaan euron per kilo. Me pesetimme ison kasan vaatteita (6 kg) ja hinnaksi tuli noin 5 euroa. Ei paha!

White Beach

Hotellimme oli White Beachin rantakadulla, josta löytyy monenlaista palvelua. Ravintoloissa pääruoat olivat noin 5 euroa, hyvät buffet-illalliset 15 euroa (+ juomat), tunnin hieronta 7 euroa, manikyyrit ja pedikyyrit 5 euroa ja hiusten letitys enintään 10 euroa jos halusi pään täyteen pieniä ranskalaisia lettejä. Letittäjät olivat todella nopeita ja taitavia!

Boracay white beach
Yksi ihana illallinen filippiiniläisessä ravintolassa. Tilasimme monta erilaista alkuruokaa, jotta pääsimme maistamaan useita eri makuja.
Lapset ihmettelevät äidin uutta hiustyyliä. Letit kestävät useamman päivän, ja pään voi huuhdella iltaisin suihkussa. Kätevä hiustyyli kun rannalla aina tuulee vähän niin ei ole koko ajan hiukset silmillä.

Itse ranta oli iso ja kaunis. Vesi oli matalalla ja siellä oli helppo olla lasten kanssa.

White Beach

White Beachin pohjoispäässä oli Willy’s Rock, joka on rannan “päänähtävyys”.

Kaikenlaista myyntimiestä pyöri koko ajan liepeillä, mikä oli vähän ärsyttävää. Varsinkin sellaiset myyjät, jotka tarjovat jäätelöä tai leluja suoraan lasten käteen. Etenkin vajaa 2-vuotias on ottamassa innokkaana kaikkea mitä tarjotaan.

Henna-tatuointeja kannattaa harkita ennen kuin sellaisen ottaa. Niistä voi tulla allerginen reaktio. Lisäksi ne voivat tahrata hotellin lakanat ja pyyhkeet. Tahrat eivät lähde pesussa, joten hotelli saattaa laskuttaa pilatuista vuodevaatteista.

Kohta sataa!

Parasta rantakadulla oli se, että lapset saivat kulkea siinä huoletta koska autoja ei siellä kulkenut eikä mopojakaan käytännössä ollenkaan.

Rantakadulla oli kiva kuljeskella.

Rantakadun yhteydessä on ulkoilmakauppakeskus DMall, josta löytyy paljon ravintoloita ja kauppoja. Meidän hotellista oli lyhyt matka DMalliin. Kun kävelee DMallin läpi poispäin rannalta, löytyy autotiet, josta saa kyytejä jos haluaa käydä muualla saarella. Me kuljimme paljon kolmipyöräisillä eli mopolla, jossa oli sivuvaunu. Sellaiseen mahtuu hyvin koko perhe. 15 minuutin kyyti maksaa noin 3 euroa.

Kolmipyöräinen.

Veneretket

Erilaisten retkien ja aktiviteettien myyjiä pyörii Boracaylla ympäri saarta. Valinnanvaraa riittää ja ainakin nyt sesongin ulkopuolella lähdöt ovat hyvin joustavia. Ei siis tarvinnut etukäteen varata mitään vaan lähdimme juuri silloin kuin siltä tuntui.

Suosittelen käymään ainakin yhdellä veneretkellä. Silloin näkee saaren kauneuden ja luontoa uudesta näkökulmasta.

Yhtenä päivänä kävelimme Bulabog Beachille. Siellä otimme hetken mielijohteesta kahden tunnin purjeveneretken, joka maksoi perheeltämme noin 28 euroa. Aluksi vähän mietitytti miten lapset pysyvät kyydissä, mutta hyvin se meni. Tyttökin ymmärsi ettei tässä nyt vaan voi lähteä mihinkään juoksentelemaan. Pelastusliivejäkin löytyi.

Purjeveneen kyydissä.

Kävimme kahdessa eri paikassa snorklaamassa. Tykkäsin paljon! Ostimme myös ennen lähtöä leipää jotta lapset saivat syöttää kaloja.

Diniwid Beach ja Spider House

Kävimme myös Diniwid Beachilla, jonne oli noin 15 minuutin matka kolmipyöräisellä. Diniwid oli pieni ja rauhallinen ranta.

Rannalta pääsee Spider House -nimiseen ravintolaan, johon mentiin jännittävää tunnelia pitkin. Ravintola oli muutenkin jännä paikka, sillä se on rakennettu jyrkälle kalliolle. Maisemat olivat kauniit! Ravintolasta olisi päässyt hyppäämään myös alas veteen.

Emme hypänneet!

Ruoka oli hyvää, varsinkin pitsa oli parasta mitä saarella olemme saaneet. Poika oli innoissaan kun pitsan keskelle oli askarreltu taikinasta hämähäkki.

Boracay White Beach

• Pieni saari, josta löytyy kauniita rantoja ja runsaasti palveluja turisteille. Loistava valinta rentoon rantalomailuun, myös lasten kanssa.
  • Ruoka ja palvelut ovat edullisia.
  • Valinnanvaraa ja tekemistä riittää. Kaikki on lähellä ja helposti saatavilla.

Edellinen matkapäiväkirja Manilasta, josta löytyy enemmän tietoa mm. Filippiinien ilmastosta.

Anna Holopainen

Kirjoittaja on 35-vuotias espoolainen 4- ja 6-vuotiaiden lasten kotiäiti.

Annan blogista voi lukea parhaat vinkit lasten kanssa matkailuun eri puolella maapalloa. Blogissa vinkataan myös kivoista lapsiystävällisistä retkikohteista.

Kommentoi alle oma mielipiteesi

Tilaa uutiskirje

Liity tästä suositun uutiskirjeemme saajaksi ja saat rahanarvoisia vinkkejä vauva-arkeen.